- خانه
- درباره دانشگاه
- حوزه ریاست
- معاونت ها
- دانشکده ها
- همایش ها
- مرکز نشر
- کمیته اخلاق در پژوهش
رییس دانشگاه سید جمال الدین اسدابادی در افتتاحیه این همایش اظهار کرد: دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با ماموریت علوم انسانی و اسلامی در راستای تحقق گام دوم بر آن است برند اندیشه بیداری اسلامی در روند یک کار علمی را در دیار سید جمال تبیین کند که این امر با انجام پژوهش های علمی و کنفرانس ها و همایش های مختلف محقق خواهد شد.
ایشان از زحمات مجموعه دانشگاهی، معاونین اداری و مالی، آموزشی و پژوهشی، دانشجویی و همچنین به صورت ویژه از دبیر علمی جناب آقای دکتر پاشایی و دبیر اجرایی جناب آقای دکتر مهدنژاد جهت هماهنگی و برگزاری با کیفیت این همایش تقدیر و تشکر نمودند.
در ادامه استاد عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران هم گفت: سید جمال در عصری اصلاح طلبی می کند که آغاز سلطه طلبی است. قبل از مشروطه ۲پدیده را باید مورد بررسی قرار دهیم؛ قدرت رسمی و قدرت غیر رسمی که به تدریج دو پدیده دیگر هم ورود می کند که شامل نهاد های رسمی و غیر رسمی متعلق نهاد های حکومتی است.
وی اظهار داشت: وجه تمایز سید جمال الدین اسدآبادی این است که او در دوره زندگی خودش شناخت از جامعه ایران و از جامعه جهانی شناخت دقیقی داشته است. او حاضر است در این موضوع با استبداد همکاری کند تا وجه حاکمیتی را تقویت دهد و مقابل بیگانه استادگی بیشتری داشته باشد
سپس حجت الاسلام والمسلمین غیاث الدین طه محمدی، نماینده خبرگان رهبری در استان همدان در خصوص شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی اظهار داشت: جای تاسف دارد که جنازه سید جمال را به افغانستان میبرند و ایران هیچ گونه واکنشی نشان نمی دهد
وی با بیان اینکه اغلب نمیدانند که سید جمال الدین اسدآبادی شاگرد حسین قلی همدانی است گفت : او اگر در مکتب ملاقلی نبود و عرفانی تربیت نشده بود قطعا اینگونه دغدغه مند نبود. سیدجمال به خاطر دفاع از دینش ذره ای آرام و قرار نداشت او روحانی مبارز سیاسی نبود او یک عارف جانسوخته است که بعد عرفانیش آرام و قرار اورا گرفته است.
در ادامه همایش، دکتر محمد علی زلفی گل، وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: برگزاری همایش های علمی منجربه ارتقا فرهنگ جامعه می شود و تمام کسانی که از طریق قلم،بیان و اندیشه بستری را فراهم می کنند که بواسطه آن بستر، فناوری و علم ارتقا پیدا کند و این ارتقا منجربه آسایش بشر شود، خیر هستند.
ایشان تاکید داشتند: فرهنگ سرمایه ای جاودان است؛ درفرهنگ اندیشه و احساس شکل میگیرد و منجربه عمل می شود
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری افزود: برگزاری چنین همایش هایی که سرمایه های انسانی و نمادین کشور را به نسل جوان معرفی می کند جای تقدیر دارد و تاکید داشتند سرمایه های نمادین کشور مهمترین عامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و معرفی آنها در زمان حال برای نسل آینده به عنوان میراث باقی می ماند.
ایشان در پایان از مجموعه دانشگاهی بخاطر برگزاری این همایش تقدیر و تجلیل بعمل آوردند.
در بخش دیگر این برنامه استاد خسرو معتضد تاریخنگار، مجری و کارشناس برنامههای تاریخ معاصر در همایش بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی به صورت ویدئو کنفرانس به بحث شبهات ایرانی یا افغانی بودن سید جمال الدین پرداخت و اظهار داشت : سید جمال الدین افغانی نبود. او به دلیل اینکه افغانستان در هیچ جای دنیا سفیر و نماینده نداشت خودرا افغانی معرفی کرده بود، صدراعظم مظفرالدین شاه ایرانی بودن سید جمال را تائید کرده است
همچنین ایشان تاکید کردند در کتب مختلف و بر اساس مستندات موجود می توان با استدلال و قطعیت گفت ایشان اهل سیدان اسدآباد می باشد
ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود به خاطراتی از اسدآباد پرداخت و گفت: در سال ۱۳۴۶ یکبار از شهرستان اسدآباد دیدن کردم خیلی خوشحالم در حال حاضر دانشگاه سید جمال اسدآبادی را دارد که میتوانند در تبیین تفکر سیدجمال گامی بردارد..
درادامه این همایش دکتر ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به نقش بی بدیل سیدجمال تاکید داشتند: کار ویژه سیدجمال الدین اسدآبادی مبتنی بر «گفتمان وحدت در فصای نخبگان سیاسی و بازگشت به خویشتن برای نیروهای اجتماعی » بود. اندیشه سید جمال در دنیای امروز به هویت مقاومت تبدیل شده است.
سپس دکتر وحید پاشایی؛ دبیر علمی همایش، بيانه پاياني سومین همايش ملي روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی را قرائت نمودند.
همچنین در پایان این همایش از آقایان دکتر ابراهیم متقی و استاد عباس سلیمی نمین جهت همکاری و حضور در دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی توسط رئیس دانشگاه تجلیل بعمل آمد.
در اختتامیه این همایش از کیوسک های هوشمند که براساس دانش فناورانه و به همت کارشناسان حوزه فناوری دانشگاه ساخته شده رونمایی بعمل آمد. در این کیوسک علاقه مندان می توانند در رشته های مختلف علمی به بیش 30 هزار نسخه کتاب دسترسی داشته باشند.